Мета: ознайомити
учнів з українськими символами; розширити знання дітей про символічне значення
калини, показати, як оспівував її український народ; розвивати асоціативно –
образне мислення; формувати вміння виразно читати і
переказувати зміст легенд і казок, розрізняти реальне й фантастичне;
виховувати почуття національної свідомості, патріотизму; виховувати
самостійність у роботі.
Тип уроку:
урок позакласного читання
Обладнання:
тексти легенд і казок, ілюстрації дітей, мультимедійна презентація
Хід уроку
«Червона
калина хай піснею лине
Туди, де
криниця і тиха стежина,
І казка, і
приказка, і колискова,
Бабусина
скриня і мамина мова…»
Народна
творчість
I.Організаційний
момент
II.
Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда:
-
Що таке легенда?
-
Що таке казка?
-
Чим легенда
відрізняється від казки?
-
Чи знаєте ви
легенди про калину?
-
Як, на вашу думку,
чи потрібно нинішнім українцям читати міфи й легенди?Чому?
III.Оголошення
теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
1.Звучить українська народна
пісня «Калино, калино»
2.Слово вчителя.
Кожен
народ має свої символи, опоетизовані образи дерев, квітів, рослин. Є вони і в
нас. Калина, верба, тополя, дуб, чорнобривці, мальви, барвінок, червона рута,
волошки… Віддавна уособлюють вони красу України, духовні святині нашого народу.
Найбільше
шанували на Україні калину. Не було такої хати, біля якої б вона не росла.
В національній
українській міфології калина символізує дівочу красу і вроду, жіночність,
сімейне благополуччя й достаток.
IV.
Сприйняття та засвоєння матеріалу уроку
1. Слово вчителя.
На
сьогоднішньому уроці калина – наш почесний гість. Отож вшануємо дещо більше про
її величність. Важко уявити сільське подвір’я на Україні,де б не ріс цей
чудовий кущ. «Без верби й калини – нема України», - говориться в народному
прислів’ї .
Ми вирушимо з
вами калиновими шляхами і побачимо, що калина є вірною супутницею людини від
народження і до останніх днів.
Про шанобливе
ставлення до цієї рослини свідчить ще й той факт, що в Україні понад сто
населених пунктів названо від слова «калина» - Калинівка, Калинка, Калинове.
2. «Мозковий штурм»
-
Що вам відомо про калину?
-
Де вона росте?
-
Що ви знаєте про плоди калини ?
-
За що цінують калину ?
-
Які лікувальні властивості вона має?
В народі кажуть: «Червона калина від ста хвороб лікує». Лікувальні властивості калини відомі людям здавна. Описані вони в перших
українських травниках – збірниках рецептів і описів рослин ще в XVI столітті. (Ягоди покращують роботу серця, мають
сечогінну дію, заспокоюють). Чай із
калини п’ють від кашлю, при судинних недугах, високому кров’яному тиску.
Є легенда, що калина така цілюща тому, що виросла з великої дівочої любові.
Переказ легенди учнями.
Учень. Покохав козак вродливу
дівчину Калину. Але батько не дозволив її брати, а просватав синові багачку
Ганну. На весілля прийшла і Калина. Запросила коханого до танцю і непомітно
вивела до саду, а тоді – до річки. Тут їх і застала Ганна. Калина потягнула
Ганну у воду, примовляючи: “Нехай же не буде і тобі життя з моїх коханим!”
Втопилися обидві. Ганну поховали на цвинтарі, а Калину, як душогубку, - на
кручі. І зріс там кущ з гіркими червоними ягодами. Назвали його люди калиною. І відтоді
стала вона уособленням дівочої краси і нещасливого кохання.
Слово вчителя. Використовують
калину і у весільному обряді: кетягами
прикрашають короваї, заквітчують гільце молодої. На столі перед нареченими
ставлять букет з калини, ніби бажаючи їм вірності і згоди в подружжі й коханні.
Калина біля материнської хати – не тільки краса, а й наша Берегиня.
-
А які ще легенди про калину ви знаєте?
Виразне читання легенд учнями
Легенда про
калину
Дівчина Калина збирала у лісі
ягоди і раптом побачила, що вороги - татари йдуть до села. Побігла вона у село
і попередила односельців. Сміливо кинулись до бою козаки, але в багато разів
більше було ворогів - спалили село, а Калину - дівчину-красуню у полон взяли.
За те, що оповістила село, відтяли їй голову, і виріс на тому місці чудо-кущ,
що за ім'ям дівчини Калиною нарекли. Люблять і пам'ятають люди Калину, а калина
стала своєрідною пам'яткою про рідну землю, оберегом українців.
Калинонька
Колись дуже давно жили в нашому селі хлопець Клим та
дівчина Лина. Підросли, покохали одне одного та й одружилися. Жили дружно,
весело. Разом вранці сонечко зустрічали, а ввечері проводжали на спочинок.
Незабаром у
них народилася донечка. Така красуня! На згадку про народження доньки вирішили
батьки посадити деревце. Звичай такий на Україні був. Климові хотілося посадити
незвичайне деревце, таке ж гарне, як його донечка. Пішов чоловік на пошуки до
лісу. Бродив, бродив — нічого знайти не може. Аж раптом побачив гарний кущ,
вкритий пишним білим цвітом. Викопав Клим бережно кущик з рідною землею та й
посадив біля двору.
Росте дівчинка, гарнішає. А кущик і собі росте, зеленіє. Навесні
вкриваються білим цвітом, восени — радує всіх червоними ягідками. Хто не йде
мимо двору, кущиком милується, ніби щастю Клима і Лини радіє.
З того часу
почали люди і собі садити зеленого кущика біля двору, щоб щастя в домі
поселилося. А кущ, що спочатку назви не мав, почали калиною називати, а донечку
Клима і Лини назвали Килинкою.
І ось розцвіло село калиною та красою дівочою.
Народився синочок — тато дуба саджає, а народилася донечка — калиноньку. На
щастя, на долю. Кущ калини не тільки красу має, він здоров’я повертає. Ось яка
наша калинонька.
4. Бесіда за легендами
- Чому кущ нарекли ім’ям
дівчини Калини?
- Про що це свідчить?
- З якою метою люди садили кущ
калини біля своїх дворів?
Учитель: Які казки про калину
ви знаєте?
5. Зв’язний переказ казки «Калинова сопілка».
6.Виразне читання казки «Калина».
7.Бесіда за казкою:
- За що любили люди дівчину
Калинку?
- Куди пішла Калинка навесні?
Зачитайте ці рядки.
- Що виросло із тоненького
стебельця?
- Чому здивувався перехожий?
- Що побачила Калинка?
- Що відповів кущ?
Учитель: Які пісні про цю
рослину в знаєте? (Учні співають пісню « Ой у лузі червона калина похилилася»)
8.Гра «Віднови прислів’я»
1. Любуйся калиною…
2. Калина хвалилась…
3. Пишна та вродлива…
4. Убралася в біле плаття…
5. Щоки червоні…
6. Молода дівчина така гарна…
7.
Стоїть у дворі дівонька…
8. Вибери собі дівку…
8. Вибери собі дівку…
Довідка:
коли цвіте, а дитиною, коли росте; як
червона калина; як кетяги калинові; , що з медом солодка; як калина в білий
цвіт; як над ставом калинонька; , як
калинову квітку; як червона калина.
Учитель:А
хто з вас,діти, знає загадки про цей кущ? (Учні по черзі загадують загадки).
1.
За хатою у садочку,
У зеленому віночку
Та в червоних намистах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик –
Та й укине на язик.
2. У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
У зеленому віночку
Та в червоних намистах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик –
Та й укине на язик.
2. У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
3. Сидить дід над водою
З червоною бородою,
Хто не йде –не мине,
За борідку ущипне.
4. Стоїть дід над водою
З червоною бородою,
Тільки сонце пригріє –
Борода його красніє.
5. В лісі на горісі червона плахта висить.
6. Зацвіла в долині струнка і красива,
Цвіте, розростається, як називається?
7. Навесні білим цвітом,
Восени – червоним плодом.
8. Стоїть собі пишна понад гаєм,
Червоними китицями з сонцем розмовляє.
Учитель:
Українці використовували калину і в обрядах:
1. Прикрашали святковий
коровай.
2. Робили весільне гільце.
3. Вплітали у Спасову бороду на обжинки.
4. Робили сопілочки і брали на спомин на чужину.
5. Вишивали на сорочках і рушниках.
6. Садовили на честь народження доньки.
7. Вплітали до букету – кумів величати.
8. Садовили на могилі, як символ туги, печалі, пам’яті.
9. Дарували букет нареченому на знак відданості і любові на заручини.
10. Вплітали у косу нареченій, як символ дівочої чистоти на весілля.
11. Солдат брав у похід, як символ рідної землі.
12. Вплітали у вінки на будь-яке свято.
2. Робили весільне гільце.
3. Вплітали у Спасову бороду на обжинки.
4. Робили сопілочки і брали на спомин на чужину.
5. Вишивали на сорочках і рушниках.
6. Садовили на честь народження доньки.
7. Вплітали до букету – кумів величати.
8. Садовили на могилі, як символ туги, печалі, пам’яті.
9. Дарували букет нареченому на знак відданості і любові на заручини.
10. Вплітали у косу нареченій, як символ дівочої чистоти на весілля.
11. Солдат брав у похід, як символ рідної землі.
12. Вплітали у вінки на будь-яке свято.
Учитель:Діти, скажіть, будь ласка, як ви
розумієте слово «символ»?
9.Словникова робота.
Символ –
уявлення, що викликає певне коло асоціацій.
Сенкан— це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан”
походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1.
Перший рядок має містити одне слово, яке позначає
тему.
2.
Другий рядок – це опис теми, який складається з двох
прикметників
3.
Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і
складається з трьох Дієслів.
4.
Четвертий рядок є фразою , яка складається з чотирьох
слів і висловлює ставлення до теми.
5.
Останній рядок складається з одного слова — синоніма
до першого слова .
Останній рядок складається з одного слова — синоніма
до першого слова .
10.Складіть сенкан до слова «калина».
1.Калина
2. Розкішна, червона.
3.Червоніє, рясніє,лікує.
4. Не тільки
окраса, а й духовний світ.
5. Символ.
|
11. Робота в зошиті.
Калина –
символ вогню, сонця; неперервності життя, роду, українців, України; дівочої
краси, кохання, вірності, гармонії життя та природи.
V.
Підсумок уроку
Гра «Аукціон».
Перелічіть відомі вам фольклорні твори,
у назвах яких згадується калина.
«Незакінчене речення»
Я знаю…
Я вмію…
Учитель: Кущ калини біля
материної хати. Це не тільки окраса, а й глибокий символ, наш духовний світ,
наша спадщина. Кущ калини опредметнює духовний потяг до своєї землі, свого
берега, своїх традицій. Хіба не про це говорить народна поезія: калиновий міст,
калинова сопілка, калиновий голос. Тож нехай завжди ваше життя прикрашає
калина, хай приносить вона у ваш дім лише радість і щастя.
VI.Домашнє
завдання Написати власну казку про калину; намалювати ілюстрації.
Немає коментарів:
Дописати коментар